1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach,
kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w
ust. 1, jest uprawniony do:
1) legitymowania uczestnika ruchu i
wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania
pojazdu;
2) sprawdzania dokumentów wymaganych w
związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zaświadczenie, o którym mowa w
art. 95a ust. 1 pkt 2, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego
opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3) żądania poddania się przez kierującego
pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione
podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w
organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
4) sprawdzania stanu technicznego,
wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się
na drodze;
5) sprawdzania zapisów urządzenia
rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju;
6) zatrzymania, w przypadkach przewidzianych
w ustawie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub
jego używania;
7) wydawania poleceń:
a) osobie, która spowodowała przeszkodę
utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie
odpowiedzialnej za utrzymanie drogi,
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu - co do
sposobu jego zachowania;
8) uniemożliwienia:
a) kierowania pojazdem osobie znajdującej
się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka
działającego podobnie do alkoholu,
b) korzystania z pojazdu, którego stan
techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub
porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony
środowiska,
c) korzystania z pojazdu, jeżeli kierujący
nim nie okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego
opłacenie składki tego ubezpieczenia,
d) kierowania pojazdem przez osobę
nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania
pojazdu;
9) używania przyrządów
kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego
masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony
środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego;
10) usuwania lub przemieszczania pojazdu w
przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1-3;
11) kontroli przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem;
12) używania urządzeń nagłaśniających,
sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń
uczestnikowi ruchu;
13) występowania w uzasadnionym przypadku z
wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem;
14) pilotowania pojazdów, których wymiary, masa
lub naciski osi przekraczają określone wielkości; pilotowanie wykonywane jest
za opłatą ponoszoną przez właściciela lub posiadacza pojazdu.
3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i 6 nie stosuje się do szefów i
cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów
konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji
międzynarodowych, korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych
lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów
międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, oraz do innych osób
korzystających z tych przywilejów i immunitetów.
4. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących
pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do żołnierzy
pełniących czynną służbę wojskową kierujących innymi pojazdami, a także
kierowanie ruchem drogowym w związku z pilotowaniem kolumn wojskowych należy
również do Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych. W tym
zakresie Żandarmerii Wojskowej i wojskowym organom porządkowym przysługują
uprawnienia policjantów określone w ust. 2.
4a. Kontrolę ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę
Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie nadgranicznej mogą przeprowadzać
funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych, którym przysługują
uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt
1.
4a. Kontrolę
ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży Granicznej lub
organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt
1-5 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
4b. Dodatkowo funkcjonariusze ci mogą odmówić prawa
przekroczenia granicy pojazdem, jeżeli:
1) pojazd kierowany jest przez osobę
znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub stanie po użyciu alkoholu albo środka
działającego podobnie do alkoholu, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia
pojazdu w inny sposób;
2) pojazd kierowany jest przez osobę
nieposiadającą przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania
pojazdem lub używania pojazdu, dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub
stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3) stan techniczny pojazdu zagraża
bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza
wymagania ochrony środowiska;
4) pojazd przekracza dopuszczalną masę
całkowitą lub naciski osi określone w przepisach ruchu drogowego.
Inspekcja Transportu Drogowego
Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących
pojazdami, którzy wykonują transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne,
należy również do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W tym zakresie
inspektorom przysługują uprawnienia określone w pkt2.
rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego
rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz