Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia
dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie
zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych
tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony
przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć
odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być
zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem
podczas jazdy.
Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej
skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami
uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.
Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być
na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny
obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita
szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości
pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku
tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu
na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu
pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi
przyczepy;
3) ładunek nie może wystawać z przodu
pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i
większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie
ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny
obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego
poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.
Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
1) ładunek wystający z przodu pojazdu
oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi
pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie
niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej
wystającej do przodu części ładunku;
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza
się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm,
umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie
niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu
oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu;
światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od
najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku
ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła
umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza
się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na
tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle
geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia
pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być
mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej
widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się
czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego
zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca
ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;
4) ładunek wystający z tyłu samochodu
osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony
chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną
przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz